?> ?> ?> Stały Polubowny Sąd Konsumencki - DLACZEGO WARTO? ?> ?> ?>
?> ?> zaloguj siê   |    ?> ?> zarejestruj siê   |    ?> ?> mapa strony   |
EN PL
Strona g³ówna Strona g³ówna
RSS
Strona g³ówna
Mapa strony
WIIH
    rozmiar czcionki A A A Wersja kontrastowa
?>


DLACZEGO WARTO?

 

SÄ…downictwo konsumenckie funkcjonuje od 1991 roku i na staÅ‚e wpisÅ‚o siÄ™ w realia rynkowe i Å›wiaodmość konsumentów oraz przedsiÄ™biorców. Inicjatorem zaÅ‚ożenia sÄ…dów konsumenckich byÅ‚a PaÅ„stwowa (wtedy jeszcze) Inspekcja Handlowa oraz Federacja Konsumentów.

O tym dlaczego warto korzystać z tej formy rozstrzygania sporów, spróbujÄ… PaÅ„stwa przekonać, osoby na codzieÅ„ zajmujÄ…ce siÄ™ tÄ… problematykÄ…:

 

Justyna Glabian
Przewodnicząca Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Warszawie:

"Od 2007 r. mam niewÄ…tpliwÄ… przyjemność peÅ‚nić funkcjÄ™ PrzewodniczÄ…cej StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w  Warszawie. PrzyszedÅ‚ wiÄ™c być może dobry czas na dokonanie pewnego podsumowania, a koniec roku jest bardzo sprzyjajÄ…cym momentem.

 Jeszcze nie tak dawno, kiedy czy to konsument, czy to przedsiÄ™biorca sÅ‚yszaÅ‚ StaÅ‚y Polubowny SÄ…d Konsumencki czÄ™sto zastanawiaÅ‚ siÄ™ „co to jest?”. DziÅ› Å›wiadomość jednych i drugich zdecydowanie roÅ›nie. Konsumenci sÄ… bardziej Å›wiadomi swoich praw, a kiedy potrzebujÄ… pomocy wiedzÄ… gdzie takiej szukać. Jest to niewÄ…tpliwy sukces naszego sÄ…du. Nasza ciÄ…gÅ‚a praca, mam nadziejÄ™ sprawiedliwe wyroki, ugody bez przymusu, spowodowaÅ‚y, że przedsiÄ™biorcy ufajÄ… nam, a konsumenci nie bojÄ… siÄ™ do nas zgÅ‚aszać.

 Dla wielu konsumentów bowiem, samo sÅ‚owo „sÄ…d” niesie w sobie obawÄ™. WyobrażajÄ… sobie oni bowiem zapewne groźny sÄ…d, Å‚awÄ™ przysiÄ™gÅ‚ych widziane w telewizji. Nic bardziej mylnego. Arbitrzy w naszym sÄ…dzie ubrani sÄ… „po cywilnemu”, nie trzeba zwraca siÄ™ do nas „wysoki sadzie”, stać, o prawie wszystko można zapytać. Dotyczy to oczywiÅ›cie obu stron sporu. SkÅ‚ad sÄ…du to przewodniczÄ…cy jako superarbiter i po jednym arbitrze wyznaczonym przez organizacje reprezentujÄ…ce konsumentów i przedsiÄ™biorców. Obie strony sÄ… wiÄ™c należycie i sprawiedliwie reprezentowane. Wyrok zapada wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów.

  Okazuje siÄ™ jednak, że dla przedsiÄ™biorców bardziej „przerażajÄ…cym” sÅ‚owem jest „konsumencki” zakÅ‚adajÄ… oni bowiem bÅ‚Ä™dnie, że nazwa ta oznacza, że nie zależnie od okolicznoÅ›ci, racji i dowodów wygrywa konsument. Nic bardziej mylnego. SÄ…d kieruje siÄ™ – tak jak każdy inny sÄ…d - bezstronnoÅ›ciÄ…. Nie zakÅ‚adamy nic z góry, rzetelnie oceniamy dowody, materiaÅ‚ zgromadzony w sprawach, opinie rzeczoznawców, oceniamy przedmiot sporu (w miarÄ™ możliwoÅ›ci na rozprawie) etc. Niemal równa liczba wydanych wyroków na rzecz konsumentów i odrzucajÄ…cych ich roszczenia ewidentnie wskazuje na bezstronność sÄ…du.

Staramy siÄ™ aby w skÅ‚adzie sÄ…du zasiadali fachowcy. Dobieramy arbitrów w taki sposób, aby o ile jest to możliwe, na rozprawie uczestniczyli - dotyczy to przede wszystkim listy „B” – fachowcy w danej tematyce. Co raz wiÄ™ksza liczba przedsiÄ™biorców zawsze wyraża zgodÄ™ na rozpatrzenie sporu przez sÄ…d. Oznacza to, że ufajÄ… nam i nawet wyroki zasadzajÄ…ce na rzecz konsumentów nie zniechÄ™cajÄ… ich, bo nie czujÄ… siÄ™ skrzywdzeni, ani oszukani. WpÅ‚ywa na to m.in. fachowość naszych arbitrów i rzetelna ocena dowodów.

 PostÄ™powanie przed naszym sÄ…dem jest szybkie, skuteczne, co do zasady bezpÅ‚atne. SÄ…d w Warszawie w zasadzie nie ma spraw w którym konieczne jest ponoszenie kosztów rzeczoznawcy, ocena dokonywana jest na rozprawie przez naszych arbitrów. Zaufanie przedsiÄ™biorców powoduje, że wyroki sÄ… bez problemu respektowane i nie ma koniecznoÅ›ci nadawania im klauzuli wykonalnoÅ›ci.

To wszystko sprawia, że na pytanie, czy warto? Odpowiadam bez wahania WARTO!

Konsumencie jeżeli chcesz zaÅ‚atwić swój spór z przedsiÄ™biorcÄ… szybko, bezpÅ‚atnie i skutecznie - zapraszam do StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w Warszawie.

 PrzedsiÄ™biorco jeżeli chcesz pokazać swój prokonsumencki charakter wskazujÄ…cy na prestiż przedsiÄ™biorcy tak bardzo liczÄ…cy siÄ™ w dobie wolnego rynku i chcesz pokazać, że nie boisz siÄ™ konfrontacji zapraszam do StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w  Warszawie."

 

*   *   *   *   *   *

 

Michał Herde
Prezes OdziaÅ‚u Federacji Konsumentów w Warszawie:

"PozasÄ…dowe metody rozwiÄ…zywania sporów (ADR - alternative dispute resolution) to narzÄ™dzia lub instytucje sÅ‚użące stronom pozostajÄ…cym w konflikcie prawnym. Na gruncie prawa cywilnego, a w węższym ujÄ™ciu prawa kontraktów konsumenckich, możemy mówić o różnorodnych postaciach „godzenia” przedsiÄ™biorcy i konsumenta, w sytuacji zaistnienia pomiÄ™dzy nimi sporu.

JednÄ… z takich instytucji jest StaÅ‚y Polubowny SÄ…d Konsumencki (SPSK). Federacja Konsumentów wraz z InspekcjÄ… HandlowÄ… byÅ‚y inicjatorem utworzenia StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego – od poczÄ…tku funkcjonowania sÄ…du Federacja wspieraÅ‚a jego dziaÅ‚anie wskazujÄ…c arbitrów i kierujÄ…c konsumentów do SPSK w ramach Å›wiadczonego bezpÅ‚atnie poradnictwa prawnego.

BÄ™dÄ…c arbitrem SPSK z ramienia Federacji Konsumentów w przybliżeniu można dokonać wielu obserwacji wskazujÄ…cych na atrakcyjność tej instytucji nie tylko dla konsumentów, ale także dla przedsiÄ™biorców.

Zaletą postępowania przed sądem jest brak nadmiernych formalności, bezpłatność (chyba że zachodzi konieczność zasięgnięcia opinii zewnętrznego eksperta, co zdarza się rzadko), szybkość i niezawisłość składu sądu.

Nie powinno mylić sÅ‚owo „konsumencki” w nazwie: jest to tylko nazwa rodzajowa i nie przesÄ…dza ona o tym kto w sporze wygra – w moim odczuciu (co pokazujÄ… też statystyki) orzeczenia przyznajÄ… racjÄ™ raz konsumentowi, raz przedsiÄ™biorcy w podobnym stopniu. Nie istnieje faworyzowanie którejkolwiek ze stron – gdyby tak byÅ‚o, sÄ…d szybko utraciÅ‚by na atrakcyjnoÅ›ci w oczach przedsiÄ™biorców, a przecież na postÄ™powanie przed sÄ…dem potrzebna jest dobrowolna zgodna obu stron sporu. Brak zgody ze strony przedsiÄ™biorcy uniemożliwia przeprowadzenie postÄ™powania i naraża strony na bardziej uciążliwe korzystanie z sÄ…downictwa powszechnego. Z kolei zgoda stron pozwala na przeprowadzenie postÄ™powania i wydanie wyroku, który ma moc wiążącÄ… (można go egzekwować za poÅ›rednictwem komornika po uzyskaniu klauzuli wykonalnoÅ›ci).

Naturalnie, na każdej rozprawie staramy siÄ™ nakÅ‚onić strony do zawarcia ugody. Taki sposób zakoÅ„czenia sporu pozwala na unikniÄ™cie rozstrzygania za pomocÄ… wyroku, który zawsze pozostawia jednÄ… stronÄ™ przegranÄ…. Przy ugodzie, konsument i przedsiÄ™biorca starajÄ… siÄ™ osiÄ…gnÄ… konsensus, rezygnujÄ…c częściowo ze swoich żądaÅ„. DziÄ™ki temu każdy wygrywa po trochu.

Jako przedstawiciel organizacji konsumenckiej chciaÅ‚bym zachÄ™cić organizacje przedsiÄ™biorców do delegowania swoich przedstawicieli jako arbitrów – uczestnictwo takich osób pozwala na skorzystanie z ich wiadomoÅ›ci profesjonalnych przy orzekaniu.

ZachÄ™cam również przedsiÄ™biorców do wyrażania zgody na postÄ™powanie przed StaÅ‚ym Polubownym SÄ…dem Konsumenckim – w taki sposób szybciej i taniej można doprowadzić do zakoÅ„czenia sprawy. Ponadto konsumenci chÄ™tniej dokonajÄ… zakupu lub skorzystajÄ… z usÅ‚ugi wiedzÄ…c, że przedsiÄ™biorca zgadza siÄ™ na sÄ…d konsumencki, który gwarantuje profesjonalne i zgodne z prawem rozstrzygniÄ™cie.

Nie istnieje uniwersalny Å›rodek na unikniÄ™cie konfliktów z klientami – sztukÄ… jest tak dojść do porozumienia, aby skonfliktowany klient powróciÅ‚ przyprowadzajÄ…c nowych klientów, czego PaÅ„stwu serdecznie życzÄ™."

 

 

 

 

?>